A Budapesti Városi Villamos Vasút
(BVVV) a XX. század első felében az 1904-ben felépített Ferencvárosi
forgalmi telep melletti
telken faraktárakat létesített.
Az - időközben a Bszkrt.
kezelésébe került - telep vágányhálózata 1935-ből
és 1937-ből a rajzok jobb oldalán látható
Látszik, hogy az idők folyamán a telep vágányhálózata egyre bővült,
egyre több raktárépülethez építettek közvetlen rakodóvágányt. A háború
után már egy kitérővágány is létesült, ami lehetővé tette a
szerelvények körüljárását.
Az
1944-es állapot egy légifotón, illetve az 1947-es rajz
A kocsiszín mellől induló ún. "szénvágány" tette lehetővé a fatelep
raktárainak kiszolgálását, ami a telep területén egy 180°-os fordulatot
követően becsatlakozott a Könyves Kálmán körúti forgalmi
villamosvágányba. A telep vágányhálózata valószínűleg az 1950-es
években érte el legnagyobb kiterjedtségét.
Vágányrajz 1953-ból, illetve az
1959. évi
teherszállítási utasításból
A szomszédos telken megnyitott 020-as raktár
felépülte után az itteni raktárépületek funkciója vélhetően csökkent,
legalábbis erről tanúskodik a vágányhálózat lassú visszafejlesztése.
Az 1962. évi helyszínrajz,
illetve az 1963-as állapot egy korabeli légifotón
Az 1960-as években a telep jellege
megváltozott, fatelep helyett felsővezeték-teleppé alakult át. A
rakodóvágányokat visszabontották, a telepen belüli raktárak már nem
igényelték a villamosvasúti kiszolgálást. A korábban létesített
kitérővágány egyik vége már használaton kívül volt, illetve a légifotó
alapján talán már felbontásra is került. Ennek oka vélhetően a telep
további részekre osztása volt, így a felsővezeték-telep már csak az új
kerítésen belüli részt használta. Ugyanakkor a telep területe kereszt
irányban bővült, a 020-as raktár Gyáli út felőli végét hozzácsatolták.
Helyszínrajz az 1970-es
iparvágány-felmérésből
Idézet a korabeli leírásból:
"A
telep teljes területén az iparvágány hálózat megfelelõ állapotban van.
A felsõvezeték telep csonakvágánya elhasználódott, nagyobb igénybevétel
esetén felújításra szorul. Minden
váltót sürgõsen tisztítani kell a biztonságos közlekedés érdekében."
A vágányrajzon látszik, hogy a raktári vágányok kiágazásai még
megvannak, azok azonban a raktárakat már nem érik el, a kerítésnél
végződnek. Később ezeket is elbontották.
Az 1976., illetve 1977.
évi állapotok korabeli légifotók alapján
Az 1970-es években még megvolt a
szénvágány, illetve az abból kiágazó, funkció nélküli csonkák, azonban
a korabeli felvételek alapján a szénvágányt már átmenő menetekre nem
használták, csak a két vége felől szolgálták ki.
Az 1980-as években a szénvágány kapcsolatát a Lenkei János utca felől
felbontották, és valószínűleg a telepen belül is megszakadt a
kapcsolata a Könyves Kálmán krt. felől bekanyarodó vágánnyal, miután a
telep nagy részét a gumikerekes járművek jobb kiszolgálása miatt
leaszfaltozták. Így tűnt el fokozatosan a telep vágányhálózata egyetlen
kivétellel.
Csendélet
a telepen gumikerekes járművekkel 1990-ből
|
1992. évi rajz az egyetlen megmaradt telepi vágánnyal
|
Az 1990-es évekre csak a Könyves Kálmán körútról bekanyarodó vágány egy
rövid szakasza maradt meg. Ekkoriban a telepen különféle anyagokat,
megállóhelyi
váróhelységeket, táblákat, korlátokat, stb. tároltak. A rövid íves
vágányon pedig gyakran a sínhegesztő szerelvény állt.
1994-95. között a Könyves Kálmán körút átépült, módosult a kocsiszín és
a telephelyek kiágazása. Ekkor vesztette el a telep utolsó
vágánykapcsolatát is.
Légifelvétel 1995. körülről (Fotó: Tildy Tibor) |
1996. nyara. A
vágány-maradványon a 4379-es műhelykocsi áll (Fotó: Gondos Árpád) |
A 4379-es műhelykocsi a BKV HÉV
állományában 1977.03.05-én kapott szakszoolgálati pályaszámot, majd a
Fehér úti főműhely 1983-ban sínhálózatmérő kocsivá építette át.
1995.11.01-én törölték az állományból. Egy ideig Ferencváros
kocsiszínben tárolták, majd felújítás után a Szentendrei múzeumba
került. A fenti jobb oldali kép tanúsága szerint a jármű a
vágánykapcsolat elbontása után is a telepen volt, így onnan már csak
közúti járművel tudták elszállítani. |
1998. január 1-től létrehozták a BKV
Infrastruktúra Kft-t, melynek ez
lett a telephelye.
Cégtábla, illetve műholdkép
2000-ből
2000. után a telep nagy része már nem működött, de a hátsó területeket
még továbbra is használták tárolásra.
A szénvágány a tócsától
jobbra a macskakövek helyén mehetett el
|
Benőtt felsővezetéktartó
oszlop
|
A telep kocsiszín felőli
oldala
|
Az első kép azt a területet ábrázolja, ahol a raktári vágányok
kiágazhattak a szénvágányból. A kép a Gyáli út irányába készült. A
második képen a volt szénvágány egy távolabbi felsővezeték-oszlopa
látszik.A harmadik kép bal alsó sarkában kivehető egy rövid
vágány-maradvány. Mindhárom képet 2006. júliusában készítettem.
A telep egészen 2007-ig állt, amikor is nagy részét ledózerolták.
Helyén gépkocsi, illetve autóbuszparkoló létesült.
A kiürített telep mögött
látszik a kocsiszín
A még megmaradt rész udvara a Könyves
Kálmán krt. felől 2007-ben »
|
|