A Ferencvárosi telep műhelyvágánya
egyedül az 1970-es iparvágány-kimutatásban van külön kiemelve. Én
általában a kocsiszín részeként kezelem, de azért itt összegyűjtöm most
a műhellyel kapcsolatos anyagokat külön is.
A műhely elhelyezkedése a
telephelyen belül.
Egy korabeli térkép szerint a kezdeti időszakban a kocsiszín melletti,
különálló
telephelyen volt a kocsijavító műhely. Ott később a pályafenntartás
telephelye jött létre. Ekkor a műhely beköltözhetett a mai helyére,
ahol vágányhálózata az 1904-05-ben épült kocsiszínhez csatlakozott.
Egy 1910. körüli rajz a még
különálló műhelyről
A későbbi rajzokon már a kocsiszín hátsó udvarában ábrázolják.
|
^
Két ábrázolás 1937-ből »
« 1935-ös állapot
|
A műhelyvágányok a rajzok jobb
oldalán találhatóak.
|
|
Vázlat 1947-ből
« 1944. évi állapot
|
A kocsiszín két csarnoka közötti vágány vezetett hátra a műhelyekhez.
Itt korábban három vágány volt, ezek száma azonban a 50-es években
egyre
csökkent oly módon, hogy a másik két vágány az I-es csarnokhoz kapcsolt
toldaléképületek létesítése miatt a Lenkey utca felől csonkává
épült át.
Helyszínrajz az 1950-es,
illetve 60-as évekből
És íme az eddig fellelt egyetlen olyan helyszínrajz, ahol a
műhelyvágányok külön nyilvántartásban szerepelnek:
Helyszínrajz az 1970-es
iparvágány-felmérésből
A rajz jobb oldalán található "kocsiszíni vágány" a műhelyt a 4-es
csarnok végével kötötte össze, a vágányok maguk azonban sosem voltak
összekötve a csarnoki vágányokkal.
Egy 1976-os légifotó a
műhelyről ikerkocaikkal, Mukikkal, Ganz csuklóssal
Csendélet a 3271-es UV
motokocsival 2003. januárjában
Képek 2006-ból:
A két csarnok
közti csonka 3 vágányos rész
|
Innen a vágány kettéágazik
|
Jobbra a 2-es és 3-as
csarnokok háta
|
A jobb oldali vágány
keresztülmegy az udvaron...
|
... és egy
műhelycsarnokban végződik
|
A műhely belülről
|
A műhelyből kijövet
visszafelé tekintve
|
Egy másik műhelycsarnok
vágánnyal
|
Az udvar, mint a
macskák telephelye :-)
|
Az 1-es csarnok hátulja
|
Az összekötővágány a
Lenkey utca irányába
|
Az udvar másik vágányán
forgóvázakat tárolnak
|
Vágányrajz napjainkból
A rajzon látszik, hogy az udvaron
áthaladó vágány (a rajz jobb oldalán) behalad egy műhelycsarnokba, majd
visszafelé szintén. A korábbi rajzokból látszik, hogy itt (balra)
mindkét vágány bement az épületbe. Jelenleg a bejáratot elfalazták,
csak egy személybejáratot hagytak (
7. kép). Maga a lenti
vágány
fizikailag még megvan (
8. kép), de nem
használható.
A műhely látképe 2010-ben a
Google légifotóján.
A felső sötétszürke tetős épület az áramátalakító.