A gyár látképe a XIX.
században
A gázvilágítás elterjedésével a pesti gázgyár megnyitása
után az Általános Osztrák Légszesz Társulat 1866-ban kezdte
meg működését Budán a Margit körút és a Kis Rókus utca
sarkán. Kérelmére, még a Duna-jobbparti körvasút megépítése
előtt, 1888-ban az itt haladó BKVT lóvasúti vonalához
szénszállító iparvágányt csatlakoztatott (a Margit körúti
vonalat csak nyolc évvel később villamosították).
Az iparvágány ábrázolása egy 1895-ös
térképen
A gázgyár mögötti telekre idővel beköltözött a Ganz gyár,
amely 1898-ra szintén iparvágányt létesített a Margit
körúttól a Kis Rókus utcán át. A Ganz gyár és a gázgyár
iparvágánya egy ideig párhuzamosan működött, majd 1912-re a
gázgyári iparvágányt átépítették és a Kis Rókus utcánál
becsatlakoztatták a Ganz gyár iparvágányába. Ezt az
elrendezést mutatja az alábbi térkép.
1912-es térkép az átépített
iparvágányról
Időközben, 1909-ben a légszeszgyárat községi tulajdonba
vették, és létrejött a Budapest Székesfőváros Gázművei.
Mivel a város belső területein működő kisebb gázgyárak nem
voltak bővíthetőek, a gázellátási igény viszont folyamatosan
nőtt, a gázművek egy új gázgyár építésébe kezdett. Az új
Óbudai
Gázgyár 1913. október 16-án kezdte meg termelését.
Ettől a naptól kezdve a Budai Gázgyár működését beszüntette.
A Margit körúti telephelyet a továbbiakban a gázművek
koksztároló telepeként hasznosították. Új funkciójának
megfelelően iparvágány-hálózatát bővítették.
A bővített iparvágány-hálózat
A Kis Rókus utcából kiágazó iparvágány a telephely
területére érve egy fordítókorong segítségével háromfelé
ágazott, és rakodó csonkavágányokban végződött. Az
iparvágány kiszolgálását 1900-ig a Déli pályaudvar felől
végezhették, majd azután a Margit-híd irányából a Bem utcán
keresztül. A koksztároló telep a II. világháború végéig
működhetett, 1945. után területére a Ganz gyár
terjeszkedett, iparvágánya így megszűnt.