Kezdőlap










Teherszállítás











Villamos mozdonyok
Belső szállítás
Külső szállítás
Iparvágányok
BKV-MÁV csatlakozóvágányok
 
 
Térkép




Iparvágányok II.











Újpesti körzet
Kőbányai körzet

Budai körzet







Ganz Villamossági Művek
Összefoglaló táblázat
Áttekintő térkép





A Ganz Villamossági Művek iparvágánya

Budapest II. ker, Kis Rókus utca
Megszűnt 1997-ben


A gyár látképe a XIX. században a Rét utca irányából

A Ganz Villamossági Művek a Ganz Ábrahám által alapított Ganz Öntöde és Gépgyárból nőtte ki magát. Az akkori igazgató, Mechwart András felismerve az elektrotechnika előtt álló jövőt, 1878 augusztusában megalakította a Ganz Elektrotechnikai Osztályát (akkor még a Kacsa utcában). Az osztály vezetője Zipernowsky Károly lett. A Ganz Elektrotechnikai Osztálya gyorsan kinőtte a Kacsa utcai kis műhelyt. Először a Bem rakpartra, az egykori Király gőzmalom épületébe költözött, de itt sem maradt sokáig, mert 1897-ben a későbbi helyére, a Lövőház utca - Fény utca - Kis Rókus utca - Marczibányi tér által határolt területre tette át telephelyét. A Margit körútról a gyár területére a Kis Rókus utcán át vezető, akkoriban 410 m hosszú iparvágányt 1898. július 22-én helyezték üzembe. A Fény utca és a Margit körút között ekkoriban a Budai Gázgyár működött. Az üzem kiszolgálását kezdetben Déli pályaudvari átmenettel biztosították, később Óbuda - Margit-híd felől, a HÉV-en keresztül.



Az iparvágány ábrázolása egy 1912-es térképrészleten
Az iparvágány 1912. évi helyszínrajza a térkép alapján (az alaprajz egy későbbi állapot szerinti)

Mechwart és Zipernowsky találkozása döntőnek bizonyult a magyar erősáramú ipar szempontjából. A Déri Miksával és Bláthy Ottó Titusszal kiegészült szakembergárda a villanyvilágítás mellett kifejlesztette az öngerjesztésű váltakozó áramú generátort, majd az energiaelosztási és átviteli rendszer szempontjából kulcsfontosságú transzformátort. Később a csapathoz csatlakozott Kandó Kálmán is, aki a háromfázisú indukciós motorok kifejlesztését követően az ahhoz szükséges generátorok és transzformátorok segítségével a vasútvillamosításban jeleskedett. Formailag a Ganz gyár elektromos részlege 1906-ban vált önálló gyárrá, amikor az anyavállalatból kivált a Ganz Villamossági Rt. 1911-ben egyesült a Danubius Hajó- és Gépgyár Rt-vel, és létrejött a Ganz és Társa-Danubius Villamossági, Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt.

 
Generátorok öüsszeszerelése a gyárban 1922-ben

A gyár termékpalettája rendkívül széles volt. A közvilágítási berendezésektől kezdve ív- és szénszálas izzólámpák, generátorok, hajóvilágítási berendezések, dinamók, erőművi berendezések, villamos motorok, villamos járművi berendezések, jelzőszerkezetek, feszültségszabályozók, távvezetékek és még sok más képezték a gyártmányok körét.


1943. évi helyszínrajz a telephelyről
és a helyszínrajz alapján a vágányhálózat változása

A két világháború közt a vágányhálózat csak annyiban módosult, hogy a gyártó csarnokok bővítésével egy újabb fordítókorongot építettek be, míg egy másikat megszüntettek, illetve kisebb vágányhosszabbítások is történtek. A lenti villamos vágányhálózati rajz csak az iparvágány kiágazását ábrázolja, a telep belső hálózata nem került részletezésre.


  1944. évi villamos vágányhálózati rajz

A háború után az üzemet 1946-ban államosították, amely 1949-ben felvette a Ganz Villamossági Gyár nevet, majd 1953-ban az "üzem dolgozóinak kívánságára" Klement Gottwald Villamossági Gyárra keresztelték. Ekkoriban a kiszolgálás mind a Déli pályaudvar, mind Óbuda - Margit-híd átmenetben működött.



1959. évi helyszínrajz és kiszolgálási utasítás

Az 1950-es években a telephely jelentős bővítésen esett át, megkapta a volt Budai Gázgyár területét, és így a Marczibányi tértől egészen a Margit körútig terjedt. Mivel a Fény utca ezután a gyár területére esett, ezért azt lezárták a Lövőház és Kis Rókus utca között. Az új részen felépült az M jelű csarnok, az N jelű irodaépület, illetve később, az 1960-as évek végén az L jelű "melegpörgető" épülete. Ez utóbbi masszív vasbeton szerkezettel épült, amely a környezetét védte a benne teszt céllal magas fordulatszámra felpörgetett villamos gépek, turbinák tesztjei alatt az esetlegesen lerepülő alkatrészektől. Érdekes, hogy a Gázművek egy kis részt továbbra is megtarthatott a területből (egy ideig az egyik gáztartály is tovább üzemelt), amely így beékelődött a Ganz gyárba.

   
Az új M csarnok építéskori helyszínrajza, illetve a Ganz gyár látképe a Mártírok útja felől 1960-ban. Az N jelű épületet itt még építik

A gyár kiterjesztésével együtt jelentősen bővült az iparvágányok száma és hossza is. A Mártírok útja felől épült egy új vágány, amely egyenesen az új csarnokba vezetett, majd azon keresztül a melegpörgetőbe, illetve egy második kapun át ki az Kis Rókus utcai vágányba. A Kis Rókus utcában épült egy kihúzú/tároló vágány is. Az M csarnok előtt és mögött is épült egy-egy új vágány, amelyek a gyártelep délnyugati részén épített új, illetve régi udvari vágányokba torkolltak, lehetővé téve a fordítókorongok használata nélküli közvetlen kocsimozgatásokat. A gyártelep fűtését pakurára állították át, amihez a Kis Rókus utca túloldalán egy lefejtőt építettek (körülbelül a volt Kőfaragó telep helyén), amelyhez a Kis Rókus utcából egy új vágányt ágaztattak ki. Az új elrendezést az alábbi rajzokon lehet tanulmányozni.



Térképrészlet 1961-ből. J/55-tel jelölve a Gázművek területrésze
illetve helyszínrajz 1960. körülről

A gyár 1964-ben vette fel a Ganz Villamossági Művek nevet. Ekkoriban kiszolgálása mind a Déli pályaudvar, mind a Margit-híd felől történhetett.


Kiszolgálómenet a Déli pályaudvarnál

A villamosvasút csak a köztéri vágányhálózatot kezelte, a gyáron belüli iparvágányok a Ganzhoz tartoztak. A felsővezeték csak a gyárkapukig, vagy nem sokkal tovább tartott. A belső tolatási feladatot a gyár nagy teljesítményű gumikerekes vontatókkal oldotta meg. Az iparvágány köztéri helyszínrajza az alábbi ábrán látható.


A Kis Rókus utcai iparvágány 1964. évi helyszínrajza

A gyár ebben az időszakban a Ganz-MÁVAG-gal együttműködve olyan jelentős járműfejlesztésekben vett részt, mint a budapesti Ganz csuklós villamosok, vagy a V43-as villamos mozdonyok elektromos berendezéseinek gyártása.

 
A Ganz Villamossági Művek kiszolgálásáról visszatérő menet az Alkotás utcában a Déli pályaudvarnál

A Ganz Villamossági Művekben készülő nagyteljesítményű transzformátorok elszállítására 1964-ben egy 12 tengelyes speciális építésű teherkocsit vásároltak. A MÁV kocsiparkjába besorozott jármű csak Déli pályaudvari átmenetben közlekedhetett (a Margit-híd felé nem). Rakott állapotban a villamosvasút 6 tehermozdonya vontatta a Kis Rókus utcától az Alkotás utcáig. E meneteket az éjszakai órákra szervezték. A transzformátorok továbbításakor az előzőekben említetten felül más vasutak kocsijait is használták. A speciális kocsikhoz gyakran személyzet is tartozott, akik a kocsin utazva tudták lejjebb engedni, vagy feljebb emelni a szállítmányt menet közben, a környezeti viszonyoknak megfelelően.

 
Óriás transzformátor szállítása a Déli pályaudvarnál egy osztrák kocsiban

A szocializmus idején az utolsó nagy építkezés 1971-ben fejeződött be. Ekkor adták át a Kohó- és Gépipari Minisztérium Margit körúti frontra felhúzott, minden elemében korszerű, 120 méter hosszú, nyolcemeletes, 13 ezer négyzetméteres irodaházát. Az iparvágányok a gyárba az épület alatti kapun haladtak be.


A minisztérium új épülete, jobbra az iparvágányokkal

1970-től a Bem rakparti és Bem utcai vonalrészek használhatatlansága miatt megszűnt a gyár kiszolgálási lehetősége a Margit-híd felől, ezután a menetek kizárólag a Déli pályaudvar felé/felől közlekedhettek. Ebben az időszakban a telepen belüli iparvágányok - többek közt a P jelű épületek felépítése miatt - fogyatkozni kezdtek. A vonatkozó helyszínrajzot az alábbi ábra mutatja.


1971. körüli állapotot ábrázoló helyszínrajz az épületek jelölésével

A gyár és a Déli pályaudvar közti vontatási feladatokba a Mukik mellett időnként erősebb mozdonyok is besegítettek. Téli időszakban a pakuraszállítás mindennapos volt, átlag 2-3 db négytengelyes kocsit vittek a lefejtőhöz.

   
7210/7211 pályaszámú "BÚR bivalyok" a Moszkva téren menet Déli pályaudvar felé, illetve a Déli pályaudvarnál menet Ganz gyár felé 1974-75-ben

A Mártírok útján az iparvágányok kiágazásánál egy speciális pályás megoldást alkalmaztak. Amiatt, hogy a nagyvasúti kocsik nagyméretű vályúszélesség igénye a kis dőlésszögű vágánykereszteknél ne okozzon túl nagy folytonosság-hiányt, és ezáltal ne veszélyeztesse az ott közlekedő 4-es, 6-os villamosok futásbiztonságát, speciális, idomokból álló, állítható keresztezési részű kitérőket és vágánykereszteket építettek be, a hálózaton egyedülálló módon. Ezek kezelése érdekében kiszolgáláskor kirendelték a pályafelügyeletet, és ők végezték az idomok átállítását. A kezelési leírás és a hozzá tartozó rajz az alábbi ábrán tekinthető meg.


Az iparvágány kiágazása és kezelési útmutatója 1974-ből


A szállítások éjjel-nappal történtek, nem kis fennakadást okozva időnként a villamosforgalomban.

    
Egy kisebb transzformátor átvontatása a Moszkva téren a Déli pályaudvarról a Ganzba, két mozdony segítségével a '80-as években

Az iparvágány 1979. évi rajza látható az alábbi ábrán.


BKV alaptérkép 1979-ből

Szerencsére a '80-as-90-es évekből viszonylag sok felvétel maradt fenn, ami a kiszolgálómeneteket megörökítette.

   
Itt egy 3 Muki által továbbított tartályvonat halad át a Moszkva téren, majd kerül betolásra a Kis Rókus utcába

A Déli pályaudvar felől az iparvágányokat csak irányfordítással tudták kiszolgálni. A Mártírok útjai vágányokat a Keleti Károly utcáig kihúzóvágánynak használták.


Helyszínrajz a Ganz Villamossági Művekről az épületek feltüntetésével

Általában a transzformátorokat szállító speciális kocsikat a Mártírok útjáról egyenesen az M jelű csarnokba tolták, a tartálykocsikat, pőrekocsikat, alacsony oldalfalú nyitott teherkocsikat pedig a Kis Rókus utcába továbbították.

    
Újabb tehervonat halad át a Moszkva téren 1979-ben, illetve indul a Déli pályaudvartól 1985-ben

A teherszállítási dolgozóknak összehangolt, komoly munkát jelentett a teherszerelvényekkel történő elindulás, megállás. Sokszor kellett használniuk a homokszóró berendezést a tapadási viszonyok növelése érdekében.


Indulás a Margit körúton, a hátsó mozdony kereke alatt porzik a homok

Az egyes tehermenetek, különösen a nehezebb szállítmányok továbbításakor komoly előkészületeket tett a BKV. Az útátjárókat és jelzőlámpákat lefedezték, a váltókat beállították a megfelelő irányba, a Moszkva téren a jelzőket szabadra állították annak érdekében, hogy a nagy nehezen megindított menetnek út közben sehol se kelljen megállnia, csak a Déli pályaudvarra történő megérkezéskor.


A Ganz Villamossági Művek látképe a Kis Rókus utca felől a '90-es években

A tehermenetek a Déli pályaudvar és a Ganz gyár között a jobb oldali közlekedésnek megfelelően mindig a "helyes" vágányt használták. A '80-as években történt egy kisebb baleset egy transzformátor szállítmánnyal, amelyik a Déli pályaudvarról a Ganz gyár felé haladt. A transzformátor ürítő csonkja a Moszkva tér környékén beakadt egy szegénykőbe, és letörött. A Ganz gyárig kifolyt a 20-30 ezer liter transzformátor olaj, amit az FKFV (Fővárosi Közterület Fenntartó Vállalat) 2 napig takarított. Ezen idő alatt szüneteltetni kellett a 4-es, 6-os villamosok forgalmát. Ettől kezdve a transzformátorok szállítását mindkét irányban csak a Déli pályaudvar irányú vágányon engedélyezték, és azt az éjszakai órákra korlátozták.

  
A tartálykocsikban időnként transzformátor-olajat is szállítottak. Meglehetősen furán hat a tehervonat a csatolt Ganz csuklós villamosok között

A gyár életében a következő nagyobb változást a rendszerváltás hozta el, amikor külföldi tőkebevonás céljából a cégben 49 %-os részesedéssel beszállt az olasz Ansaldo cég. Az új név az egyesülés után 1990-től Ganz Ansaldo Villamossági Rt. lett. Az 1990-es években a BKV-nak még 27 tehermozdonya volt, amelyek közül 18 db volt felszerelve sarokütközővel, vagyis ennyi volt képes nagyvasúti teherkocsikat továbbítani. A nagyobb terhelésű szerelvényekhez időnként több tehermozdonyt is össze kellett csatolni. Mivel ezek nem voltak távvezérhetőek, ezért a vezetők ügyességén és rutinján múlt, hogy mennyire tudtak szinkronban dolgozni, együttes erővel vontatni, vagy éppen fékezni.

   
Mukik sora várakozik a Margit körúton

A '90-es évekre a gyár működése egyre kevésbé volt fenntartható a lakóterületbe ágyazva, különösen Buda egyik legdrágább területén, a Rózsadomb tövében. A gyárépületek mellett félreállított vasúti kocsik is meglehetősen furcsán néztek ki a Kis Rókus utcában a parkoló autók közt.

 
Parkoló autók és vasúti kocsik a Kis Rókus utcában

Az autók elszaporodásával nőttek a parkolási igények is, ami egyre több konfliktust okozott a Kis Rókus utcában. Hiába voltak megállni tilos táblák kitéve, továbbá nagy méretű feliratok a vasúti szállításra utalva, mégis gyakran beparkolták a vágányokat. Szállítások előtt külön mobil feliratokat is kihelyeztek, de ez sem volt mindig elég.





Figyelmeztető tábla a Kis Rókus utcában
Mobil tábla Becsky András videójából
Időnként daruskocsival szabályszerűen meg kellett tisztítani a vágányokat
A nyitott teherkocsikban villanymotorokat, kisebb gépeket szállítottak

A '90-es évekre a parura fuvarozása megszűnt. A transzformátor-olajat szállító tartálykocsikat és a nyitott teherkocsikat a Kis Rókus utcába feltolva, balra vitték be a gyárkapun. Az utcán lévő csonkavágányt kocsitárolásra használták. A tehermozdonyok általában a Horog utcából, illetve Ferencváros kocsiszínből álltak ki.

 
A tolatások alkalmával a Margit körút forgalmát jelzőőrrel fedezték

Mivel a transzformátor-szállítások az éjszakai órákra koncentrálódtak, azt nem mindig lehetett jó minőségben fotózni. Sötétben állvány nélkül a képek időnként bemozdultak.

     
Mukik várakoznak a Ganz gyár előtt, majd egy transzformátorral és egy olajszállító kocsival megindulnak a Déli pályaudvar felé 1995-ben

1996-ban azután érdekes változások történtek. A fogyatkozó villamos tehermozdonyok miatt a szállítási feladatokba időnként a MÁV tolatómozdonyai is besegítettek. A vasúti mozdonyok nagyon szokatlanul hatottak a Margit körúti villamosvágányokon.

  
MÁV-BKV közös kiszolgálás a Margit körúton   


Becsky András informatív videója ebből az időszakból

Még ugyanebben az évben további jelentős változások történtek. 1996. november 15-ével ugyanis a BKV megszüntette a teherszállítási tevékenységét, mivel az összes többi iparvágányon már megszűnt a kiszolgálás, de mindezt úgy, hogy a Ganz Ansaldo gyár még működött, és továbbra is igényelte a szállításokat. Így az a szokatlan helyzet állt elő, hogy további bő fél évre a MÁV vette át kizárólagosan a gyár kiszolgálását, a villamosvágányokon keresztül.

  
M44 és M47 típusú MÁV mozdonyok a Margit körúton

Az utolsó kiszolgálómenetek 1997. első félévében még a MÁV vontatásában működtek.








A gyár belső vágányhálózatát ebben az időben belső anyagmozgatásra használták, amihez sínen guruló platform-kocsikat alkalmaztak.

       
A telephely különböző részeit a kiskocsikkal a fordítókorongokon keresztül érhették el

Végül a gyár 1997. nyarán beszüntette tevékenységét ezen a telephelyen, és Tápiószelére költözött, ahol új üzem épült, megfelelő vasúti kiszolgálási lehetőséggel. A céget 2000-ben eladták a Transelektro Rt-nek, az oldal összeállítása idején pedig Ganz Transzformátor- és Villamos Forgógépgyártó Kft. néven működik.


Megszűnéskori állapotot mutató helyszínrajz

A Kis Rókus utcai iparvágány kiágazását az 1997. július 22-én kezdődő Margit körúti pályafelújítás során bontották el (az egyszerű vágánykapcsolat csak egy évvel később szűnt meg), de az iparvágány többi része ekkor még érintetlen maradt. Ebből az időszakból származnak az alábbi képek.





A Marczibányi tér felé tekintve
A Margit körút felé tekintve
Balra ment be a gyárba a teherkocsik jelentős része
A volt pakura-lefejtő helyén autókat tárolnak

További képek ebből az időszakból a Képtárban. A Kis Rókus utca felújítására 1999-ben kerítettek sort, ekkor szedték fel a közterületen fekvő vágányokat.


Az iparvágány bontása

A gyártelep nagyjából változatlan állapotban 2000-ig állt fenn, amikor is eldöntötték, hogy a volt üzem helyén pihenő parkot és kultúrális negyedet hoznak létre, mégpedig a régi gyárépületek egy részének megtartásával, felújításával.

  
A volt gyártelepi terület hasznosításának koncepcióterve, előtte - utána állapot

Végül 2001-ben nyílt meg a Millenáris Park a Ganz gyár helyén a Fény utca - Kis Rókus utca - Marczibányi tér - Lövőház utca által határolt területen. A Fény utcát újra megnyitották, viszont a Margit körútig nyúló kisebb tömbbel nem kezdtek semmit. Egyelőre megmaradtak az L, M és N jelű volt gyárépületek, a csarnokban és környékén autóparkolót alakítottak ki. Az itteni volt iparvágányok nyomai ekkor még felfedezhetők voltak.






Pillantás az M csarnokból a Millenáris felé
Váltó az M csarnokban
Szemben a Melegpörgető
Margit körúti bejárat
Udvari vágánycsonk

További képek erről az időszakról a Képtárban. Ez az állapot 2014-ig állt fenn, akkor döntés született a Fény utca - Margit körút közti területrész rendezéséről, és helyén egy park kialakításáról. Aztán 2014-ben lebontották a volt minisztériumi épületet, majd 2015-ben a még fennmaradt L, M és N épületeket is. A bontásról készültek az alábbi felvételek.







További képek a bontásról a Képtárban. A terület alá mélygarázst építettek, a Fény utcát egy szakaszon lesüllyesztették, a lebontott épületek helyén pedig 2020. augusztus 20-án létrejött a Széllkapu park. A név részben a Széll Kálmán térre utal, részben pedig arra, hogy a magas épületek bontásával egy olyan szélcsatorna jöhetett létre, ahol a hegyekből érkező fuvallat akadálytalanul áramolhat a Margit körútra, felfrissítve az ottani szennyezett levegőt.
Ezzel a gyártelep története lezárult.



Fotók: BFVT, Cáprás Dávid, Csanádi Sándor, Dieter Kubisch, Fejes Balázs, Fortepan, Grätzer Ákos, Hajtó Bálint, Német István, Szelényi Gábor, Székács András, Szilva Péter Ernő, Tomás Dvorák és ismeretlen szerzők
  Térképek: Hungaricana

Felhasznált irodalom:  K. Juhász Erzsébet: Százéves (lenne) a
Duna jobb parti körvasút
Kosanyo
Pestbuda
Sitkei Gyula: A Ganz gyár a magyar elektrotechnika aranykorában
Wikipedia

KészítetteFejes Balázs, 2025. március
Vissza az elejére