|
A
BHÉV járművei
Szerkesztő: Németh Zoltán Ádám |
Motorkocsik - Személykocsik - Mozdonyok |
Motorkocsik
|
|
|
|
|
|
Az 1911-től megkezdődött villamosítással
1912-14 között 18 db. favázas
M
I-es motorkocsit vásárolt a BHÉV, a kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési
Gyártól. Ezek a kocsik kezdetben a gödöllői vonalon, majd 1951 után a csepeli,
1966 után pedig a soroksári vonalon közelekdtek.
1937-ben Cinkotán, a 67-es motorkocsit acélvázasították (a későbbi M I-VII-es), 1942-50 között további 9 kocsit építettek át acélvázasra győri szekrénnyel. Végül pedig öt M I-es motorkocsit debreceni vázzal acélvázasítottak. |
M 69-70 |
|
|||
|
|||
|
|||
|
|
A BHÉV 1911-15 között húsz, kisebb teljesítményű távkapcsolású favázas motorkocsit is vásárolt, melyek M II-es típusjelet kaptak. A motorkocsik kezdetben a szentendrei vonalon közlekedtek. Az '50-es években elkezdték ezeket a kocsikat is debreceni szekrénnyel acélvázasítani. Nem csak az erdeti M II-esek kaptak ilyen átépített szekrényt, hanem a távkapcsolásúra felszerelt volt M III-as motorkocsik egy része is. |
M 121-147, M 171-178 |
|
|||
|
|
A villamosítás kapcsán 35 favázas, kézimenetkapcsolós motorkocsit is vett a BHÉV, melynek az M III-as típusjelet adta. Az '50-es évekre az összeset távkapcsolású (és ezzel M II-es) jellegűre építettek át. 1959-től a Füzesi-főműhelyben acélvázasított motorkocsikat ismét M III-asnak jelölték, erdeti pályaszámaikra visszaszámozásukkal |
|
|
|
A BHÉV dízelesítési programjának keretében 1939-re három M III-as motorkocsit acélvázas szekrénnyel DM III-as típusú dízel-villamos motorkocsivá alakították át Csepelen. |
|
|
|
A BBVV motorkocsi állományát a BHÉV beszámozta saját járművei közé. Az 1912-ben Kistarcsán gyártott U típusú kocsiknak a BHÉV M IV-es típusjelet adott. A '30-as években eredeti berendezésüket lecserélték, egy évtizedre rá pedig acélvázasították őket. |
M 2031-2037 -> M 2071-2076 |
|
|
A BBVV E típusú kocsijai már 1000 V-os berendezéssel rendelkeztek. Ezeknek a BHÉV az M V-ös típusjelet adta. A kocsik közül egyet az M IV-esek mintájára Budafokon acélvázasítottak. Majd az '50-es évek végén a Füzesi-főműhelyben folytatódott a sorozat acélvázasítása. A közvetlen kapcsolású motorkocsikon túl két motorkocsiból a P X-es pótkocsikkal egy négykocsis távkapcsolású vonatot képeztek, mely kezdetben a rákosszentmihályi, majd a Csepel-Határ úti járaton közlekedett. |
M 2038-2062, M 1038-1039 |
|
|||
|
|||
|
A Budapestvidéki Villamos Közúti Vasút az első világháború elött már a BHÉV tulajdona volt. Míg a vonala Újpesten beolvadt a villamoshálózatba, az F típusú kocsijai (az M VI-osok) a Vágóhíd-Pacsirtatelep vonal forgalmát bonyolították. A háború alatt további BKVT eredetű F típusú kocsikat vett át a BHÉV. Az '50-es években ezek a motorkocsik visszakerültek az FVV-hez. |
M 2241-2250 |
|
|
|
1929-ben a Ganz gyártól három M VII-es szerelvényt vásárolt a BHÉV, melyeket kezdetben a gödöllői vonalon állítottak szolgálatba. |
|
|
Eredertileg a csepeli gyorsvasút megnyitására rendeltek 14 db. M VIII-as motorkocsit, melyeket végül a késedelmes leszállítás után a gödöllői vonalon helyeztek üzembe. 1976 után a ráckevei forgalmat bonyolították. |
M 251-264 |
|
|
A ma is közlekedő M IX-es motorvonatok első példányát 1963-ban helyezték üzembe. |
|
|
|
1970-71 során szállították a LEW henningsdorfi gyárából az M X-es szerelvényeket. |
|
|
|
Az előző széria javított verziója lett az M X A típus, melyek a mai napig meghatározzák a HÉV vonalainak arculatát. |
1101-1150 |
|
|
A BHÉV 1959-ben megnyitott Csepel-Határ úti járatára az FVV-től BURV eredetű volt 9200-as motorkocsikat vett át. Ezek a kocsik eleve a BHÉV vonalokon való közlekedésre alkalmasak voltak, 1000 V-os berendezésüknek köszönhetően. A BHÉV M XI-es típusjelet adta nekik. Közülük egyet alvázsérülése miatt a Füzesi-főműhely kettősfeljárós acélvázas formában újjáépített. |
M 2078-2079 |
|
|
|||
|
Szintén 1959-60 során a BHÉV a csillagtelepi és a taksonyi vonalra a MÁV-tól dízel-villamos motorkocsikat vett át. Ez lett a DM XII-es típus. A járművek eredetileg az Arad-Csanádi Egyesített Vasutakról származtak. A motorkocsik rövid ideig favázasan közlekedtek, majd acélvázasították őket. (Egyet közülük acélvázasítás helyett selejteztek, egyet pedig már korábban a MÁV makói műhelye acélvázasított.) |
|
|
|
|||
|
|||
|
A megszűnt pécsi villamosvasúttól 1959-ben egy motorkocsit vett át a BHÉV, melyet a budafoki vonalon használtak ebédszállításra. Ez volt az M XIII-as motorkocsi. |
|
|
|
A BHÉV 1906-tól megnyitott kísérleti villamosüzemére hat 400 V-os motorkocsit vásárolt. Ezeket 1910-ben P II-es motorkocsivá alakították át. |
|
|
|
1938-39 során a BHÉV három sínautót
bérelt a ráckevei vonal napközben kis utasszámú forgalmának lebonyolítására.
A háború után a Csepel szigeti szükségforgalomban egy ikersínbusz is közlekedett. |
|
Személykocsik
|
|
|
|
|
|
A BHÉV első személykocsi típusát a graz-i Weitzer gyártól szerezte be 1887-től. Eredetileg nyitott peronos kocsik voltak, 1910 körül többféle kivitelben zártperonosították őket. 1925-től P I-es típusjelet kaptak, köztük volt a HRV tulajdonában lévő hat kocsi is. |
BC 51-66, BC 71-73, C 101-120, C 131-137, B 201-202, C 301-304 |
|
|
1906-07-ben a BHÉV a gőzüzembe nagyobb méretű személykocsikat vett Győrből. Ezekből, és a volt 400 V-os motorkocsikból lett a P II-es sorozat. |
C 141-143 |
|
A villamosításkor beszerzett motorkocsik mellé 1911-14 között 63 favázas P III-as személyocsit is vásárolt a BHÉV Kistarcsáról. Közülük az '50-es években majdnem mind acélvázasítva lett, sőt néhányat motorkocsivá vagy vezérlőpótkocsivá alakítottak át. 1957 körül nyolc teljesen új acélvázas P III-ast is építettek, melyeket később szintén motorkocsivá szereltek fel. |
C 401-420, P 371-378 |
|
|
|||
|
|
A P III-as sorozat első világháború után korszerűsített verziójából 1924-ben 15-öt vásárolt a BHÉV. Ez lett a P IV-es sorozat. |
|
|
|
A BBVV legelső villamoskocsijait a BHÉV pótkocsivá alakította, és P V-ös típusjelet adott neki. |
C 2021-3029 |
|
|
A BBVV első pótkocsiajit is átvette a BHÉV, P VI-os típusjellel. Emellett ebben a sorozatban volt a BBVV két kis motorkocsija is, pótkocsivá alakítva. |
C 3101-3106, C 3117-3118 |
|
|
A budafoki vonal forgalmának növekedtével a BBVV a BKVT R2-es típusával egyező pótkocsikat vásárolt. A BBVV U típusú pótkocsikként tartotta nyilván őket, a BHÉV-nél P VII-es típusként ismerték. |
C 3107-3116 |
|
|
A BBVV további pótkocsikat vásárolt Kistarcsáról 1915-ben, ezek lettek az E típusú pótkocsik. A BHÉV-nél P VIII-as típusjelet kaptak. 1958 után az állomány kiegészítéseként BURV és egy BKVT eredetű R3-as pótkocsit is átvett BHÉV, melyek típusa megegyezett a P VIII-asokkal. Ezen kocsik egy része már az átvétel elött is budafoki vonalcsoporton közlekedett. |
C 3119-3143, P 3144-3150, P 3186-3189 |
|
|||
|
|
A BBVV 1905-ben a Ganz gyártól nyitott nyári pótkocsikat is vásárolt a budafoki vonalra. A BHÉV ezeket a kocsikat P IX-es típusjellel vette át. A II. világháború alatt zárt szekrényű pótkocsikká alakították őket, nem egységes kivitelben. |
C 3151-3154 |
|
|
Két volt M IV-es motorkocsit a BHÉV pótkocsivá alakított át, és főként a ráckevei vonalon közlekedtette. Ezek lettek a P X-es pótkocsik. 1958-ban a Füzesi-főműhely az M V-ösökkel egyező szekrénnyel acélvázasította őket, egy négykocsis távvezérléses szerelvény kialakításával. |
|
|
|
A kirándulóforgalom megnövekedése következtében a BHÉV 1928-ban húsz P XI-es típusú nyitott nyári pótkocsit vett a Magyar Vegyipari Gépgyártól. A II. világháború alatt ezeket a kocsikat is zártszekrényűvé alakították át. Két kocsit házilagosan Budafokon acél oldalfalúra építettek tovább, majd később a tetőszerekezetüket is acélvázasra alakították. Az M III-as motorkocsik acélvázasítási programjához kapcsolódóan a P XI-esek többségét a Füzesi-főműhelyben kettősfeljárós acélvázas pótkocsivá építették át 1959-61-ben. Egy kocsit a főműhely újonnan épített 1961-ben. |
P 3190 |
|
|||
|
|||
|
|
A BHÉV 1928-ban a győri Magyar Waggon- és Gépgyártól tíz négytengelyes acélvázas P XII-es típusú pótkocsit vásárolt. Ezek az M IV-es motorkocsikkal háromkocsis vonatban közlekedtek a Nagytétényi járaton, 1963-ig. |
|
|
|
Az 1929-ben vásárolt M VII-es motorkocsik személykocsijai a P XIII-as típusúak voltak. A kocsik közül többet vezérlőpótkocsivá alakítottak át. |
|
nincs fotóm |
|
A BHÉV utoljára 1942-ben négy további nyitott nyári személykocsit vásárolt. Ezek lettek a P XIV-es kocsik, melyeket szintén zárttá alakítottak. 1959-ben a kocsikat a Füzesi-főműhelyben újralemezelték. |
|
|
|
A BHÉV vonalain a '40-es évektől jellegzetes járművek voltak a P XV-ös középbejáratú személykocsik, melyeket 1957-ig gyártottak. Nem csak az M VIII-asok vonataiban közlekedtek. |
P 530-584 |
|
A II. világháború idején a csepeli forgalom lebonyolítása érdekében tíz selejtezett volt BKVT N típusú motorkocsit vett át a BHÉV, melyeket pótkocsivá alakítva közlekedtetett. Ezek lettek a P XVI N típusú kocsik. |
|
|
|
Szintén 1943 és 1945 között közlekedett a BHÉV helyi forgalmában a volt BKVT R típusú pótkocsijai, P XVI R típusjellel. |
|
|
|
1941-53 között két volt BKVT Q típusú ikerpótkocsi is közlekedett a BHÉV vonalán, ezek voltak P XVI Q típusú kocsik. Ezek a kocsik ezután Ózdra kerültek. |
5425+5426 |
|
|
1959-ben a BHÉV a H járatra a megvalósult tíznél eredetileg több P XIX-est kívánt átvenni, azonban ezek közül többet Miskolc kaparintott meg. Minisztériumi utasításra a volt 4900-as kocsikért cserébe az MKV a volt gőzmotorkocsijaiból kialakított pótkocsijait adta a BHÉV-nek, melyek P XVII-es típusjelet kaptak. |
|
|
|
Az MKV volt gőzpótkocsijai is ilyen módon kerültek a BHÉV-hez, melyek P XVIII-as típusjelet kaptak. |
|
|
|
1959-ben, a Csepel-Határ úti vonal megnyitására tíz volt BVVV M típusú pótkocsit (FVV 4900-ast) vett át a BHÉV, P XIX-es típusjellel. 1966-ban öt pótkocsi végül Miskolcra került. |
|
|
|
A megszűnő pécsi villamosvasúttól 1959-60 során hat pótkocsi került a BHÉV-hez P XX-as típusjellel. Ezeket a kocsikat a Füzesi-főműhely kettősfeljárós kivitellel acélvázasította. Több közülük ma is üzemel szakszolgálati járműként. |
|
|
|
1958-ban a MÁV-tól átvett taksonyi vonal tartozékaként több csehszlovák eredetű motorkocsit és motormellékkocsit is átadott a MÁV a BHÉV-nek. Ezek közül egy a P XXI a típusjelet kapta. |
|
|
|
Négy további átadott CSD eredetű mellékkocsi a P XXI b típusjelet kapta. A taksonyi vonal helyett azonban a ráckevei fővonal forgalmában közlekedtek 1967-ig. |
|
|
|
A személykocsihiány miatt a pályaszolgálathoz beosztott 4301-es felsővezetékvizsgáló kocsit is személyforgalomban közlekedtették, P XXI c típusjellel. |
|
|
|
A taksonyi vonal forgalmának lebonyolítására nem voltak alkalmasak a gyenge alvázú csehszlovák kocsik, ezért a BHÉV öt további kocsit vett át a MÁV-tól P XXII típusjellel. A gőzüzem 1964-es megszűnéséig voltak forgalomban. |
|
|
|
1959-60-ban P XXIII a típusjellel ACsEV eredetű motormellékkocsikat is átvett a BHÉV a MÁV-tól. |
|
|
|
Egy 1959-ben átvett ACsEV eredetű kocsi P XXIII b típusú lett, mert ezt a DM XII-es szerelvények vezérlőpótkocsijának alakították ki. |
|
|
|
Két Szeged-Csanádi Vasút eredetű pótkocsit is átvett a BHÉV P XXIV-es típusjellel. Ezek 1972-ig voltak forgalomban. |
|
|
|
Az M IX-es szerelvények közbenső pótkocsijai P XXV-ös típusjelet kaptak, melyeket 1964-66 között a Dunakeszi Járműjavító gyártott. |
|
|
|
1963-65 között egy személykocsit kölcsönkért a MÁV-tól, ez volt a P XXVI-os típus. Valószínűleg a ráckevei vonalon közlekedett. |
|
|
|
Az 1970-71 között szállított M X-es szerelvények közbenső pótkocsijai a P XXVIII-asok. |
|
|
|
Az 1975-83 között szállított M X A szerelvények középső kocsija a P XXVIII A típus. |
751-775 |
|
|
1889-től bérelt, majd 1895-től meg is vásárolt a BHÉV a BKVT megszűnő lóvasúti üzemétől személykocsikat. Közülük csak egy kocsi maradt 1924 után állományban, a jelentősen átalakított I TERMES kocsi. |
B 11-12, B 21-25, B 41-50, C 151-161 |
Mozdonyok
|
|
|
|
|
A BHÉV kísérelti 400 V-os üzemében egy teherkocsit alakítottak át mozdonnyá. Ez lett később az L I-es mozdony, mely a soroksári vonal belső (500 V-os) szakaszának forgalmában vett részt. |
L 16 |
|
|
|
A BHÉV villamosításáank idején, 1911-14 között Kistarcsáról távkapcsolású villamos mozdonyokat is vásároltak. Ezek lettek az L II-es mozdonyok. Az '50-es években két további L II-est gyárottak utólag, majd három meglévő mozdonyt acélvázasították eltérő kivitellel. |
L 13, L 14 |
|
|||
|
|
Egy L II-es mozdonyt kísérleti célból kétéltű dízel-villamos mozdonnyá alakítottak át 1932-re, DL II-es típusjellel. Később a mozdonyt acélvázasították is. |
L 41 |
|
|
Az I. világháború alatt Kistarcsáról tíz további nagyobb teljesítményű, kéttengelyes mozdonyt rendelt a BHÉV, melyek L III-as típusjelűek lettek. |
|
|
|
Az 1912-ben Kistarcsán gyártott BBVV 2-es mozdonyt a BHÉV L IV-es típusjellel vette állományba. 1930-54 között elektromos berendezésének kiépítésével segélykocsinak használták, majd 1954-ben újra felszerelték mozdonynak Cinkotán. |
L 2002 |
|
1958-ban az FVV-től két BKVT eredetű motoros fedett teherkocsit átvett a BHÉV, L IV B típusjellel. |
|
|
|
|
A BBVV két nagy mozdonyt rendelt Kistarcsáról az I. világháború alatt, melyeknek a BHÉV L V-ös típusjelet adott. |
L 2003-2004 |
|
1958-ban két a budafoki vonalcsoporton szolgáló BURV eredetű mozdonyt (a BÚR-bivalyokat) is átvett a BHÉV, L V B típusjellel. |
|
|
|
A 2004-es BBVV erdetű L V-ös mozdonyt Csepelen acélvázas dízel-villamos mozdonnyá alakították át, DL V-ös típusjellel. |
|
|
|
|
A gödöllői vonalra a BHÉV 1930-ban három négytengelyes távkapcsolású mozdonyt vásárolt a Ganz-gyártól. Ezek lettek az L VI-os mozdonyok. |
|
|
|
1943-ban a Ganztól a BHÉV további négytengelyes távkapcsolású mozdonyokat vásárolt, melyeknek utastere is volt. Ezek lettek az L VII-es "tigrisek". A mozdonyokat sokáig nem lehetett a személyforgalomból kivonni. |
L 81-90 |
|
|
1943-ban a BSzKRt. két áramfejlesztő dízelmozdonyt vásárolt a Ganztól. Ezek szinte a kezdetektől a BHÉV ráckevei vonalán közlekedtek. 1949-ben a BHÉV meg is vásárolta őket, DL VII-es típusjelet adott nekik. |
L 43-44 |
|
1958-ban a BHÉV Debrecenből több villamos mozdonyt is átvett. Az L IX-es típusjelű mozdonyt "vízibuszként" ismerték a BHÉV-nél. |
|
|
|
Az L X-es mozdony szintén Debrecenből jött, 1958-ban. |
|
|
|
Egy debreceni eredetű dízel-mechanikus mozdonyt is átvett a BHÉV, DL XI-es típusjellel. |
|
|
|
A BHÉV a ráckevei vonalra 13 db. dízel-hidraulikus mozdonyt kapott a Ganz-Mávagtól. Ezek DL XII-es típusjelűek lettek. A mozdonyok nem váltak be, így 1964-65-ben elcserélték őket különböző iparvasutakkal. |
|
|
|
Pécsről a villamosvasút mozdonyát is átvette a BHÉV, L XIII-as típusjellel. A budafoki vonalcsoporton járt. |
|
|
|
A DL XII-es mozdonyok elcserélésével a MÁV M44-es típusával egyező dízel-villamos mozdonyok kerültek a BHÉV-hez, DL XVI-os típusjellel. |
|
|
|
Egy további dízel-villamos mozdonyt kapott a BHÉV a Dunai Vasműtől, a BHÉV DL XVII-es típusjelet adott neki. A mozdony a taksonyi vonal teherforgalmát bonyolította. |
|
|
A BHÉV 1925-ben három nem önjáró hóseprőt vásárolt, melyek L Hs típusjelet kaptak. 1948-50-ben önjáróvá építették át a járműveket. |
L 2011-2013 |
||
A BHÉV-nek két L Hs B típusú hóseprőt épített a Dózsa-főműhely volt BSzKRt-s mukik átépítéseként. |
|
||
|
A BHÉV legelső mozdonyai gőztramwayok voltak, melyeket az OMÁV bécsi gépgyárából, illetve a MÁV gépgyárából vásároltak. Kis teljesítményük miatt már 1906-tól kezdve elkezdték eladni őket. |
|
|
|
|
1894-1906 között 15 db. további gőzmozdonyt vásárolt a BHÉV a MÁV gépgyártól. Jó részüket a '20-as évektől kezdve eladták, az '50-es években már csak három maradt a ráckevei és a taksonyi vonal forgalmában. |
377.701-703 |
|
A BHÉV két gőzmozdonyt vett át a Fővárosi Köztisztasági Vállalat Vasútüzemétől 1958-ban. Az egyik egy OMÁV eredetű mozdony volt. |
|
|
|
A másik szemétvasúttól átvett gőzmozdony eredetileg a BSzELMÜ telepén teljesített szolgálatot. |
|
|
|
1940-44 között is bérelt már a BHÉV a MÁV-tól 376-os sorozatú gőzmozdonyokat. 1961-62-ben pedig négy 376-os mozdonyt állományába vett a BHÉV. |
|
|
|
|
A BBVV 1-es mozdonyát 1899-ben gyártotta a Ganz. Ezt a mozdonyt a BHÉV átvette, de hamarosan lebontotta a szekrényét. |
BHÉV 2001 |
1945-ben a ráckevei vonal Csepel-szigeti szakaszán csak a Dunai Repülőgépgyár mozdonya maradt vontatójárműként. Amig nem készült el Dunaharasztinál az ideiglenes híd, ez a mozdony közlekedett szükségforgalomban. |
(kölcsönben) |
Amint látható, a típusjelek sorában néha kihagyás van. Ez elképzelhető, hogy a szerző ismeretienek a hiányát jelzik, néha azonban egyes későbbiekben beszerzendő típusoknak a helyét kihagyták. Így maradhatott ki például 1958 után az M X-es típusjel. Avagy az L XV-ösre erdetileg a volt pécsi szénbányák krokodilszerű mozdonyait kívánták számozni, amihez végül a BHÉV nem jutott hozzá.
A kölcsönjárművek (pl. a sínautók, a sínbuszok, a DRG gőzmozdonya, stb.) is szerepelnek a táblázatokban, azonban valószínű, hogy a lista több ponton is foghíjas.